vrijdag 16 december 2016

Ila elle l'a

I was able to test the elegant ila-dress for Olga, from the blog Coffee and Thread. You can see Olga's beautiful work here.
I'm very happy with the result. And so is M!
Olga's tutorial and sewing tips are very good as well. I learned a few things along the way.
Other beautiful versions herehere and here. And very soon here and here as well.

Nochtans was het een moeilijke start met deze jurk.
De maattabel plaatste 10 jarige M bij maatje 10 jaar, maar op het patroon leken de schouders veel te nauw voor mijn breedgeschouderde dochter. Ik begon dus wijselijk in een calico-stof. Mijn gevoel (en ook wel mijn meetlint) bleek juist.
Olga, van Coffee and thread, deed wat aanpassingen in de grotere maten en stelde voor om een 11 jaar te maken. Dat klopt ook beter met haar confectiemaat. Hier zie je de 11 jaar, met  een centimeter toegifte thv de schouders op middenrug.
Heb je ook een dochter met de schouders van een zwemster, dan houd je daar best rekening mee.
Ik werkte de zoom af met een biaislint om voldoende lengte te hebben voor M.

Ondanks de twijfels over de maat tijdens het maakproces, ben ik nu heel gelukkig met de jurk!
Het is een eenvoudig model, volledig gevoerd voor de winter. Je kan kiezen voor een zomerversie met korte of een winterversie met lange mouwen.
Door de belijning, kan je spelen met stofjes, paspel, kleurtjes.
Ik koos voor een spel met streepjes, zacht gouden paspel en een oud kanten lintje.
De handleiding bij het patroon en de uitleg van de naaitermen is uitstekend. Ik leerde nog wat bij.

Zie haar stralen, M in haar Ila.





Stof van de jurk: koopjeshoek van Artevelde stoffen in Gent
kanten lint: rommelmarkt Sint Jacobs
kousen: Veritas
bloemenkrans vond de Sint bij H&M



Het patroon kan je hier vinden.


Zo blij dat je even kwam lezen.
Dankjewel,
Sofie

4 opmerkingen:

  1. This is one of my absolute favorite versions. So so cool! 👌👌💙💙💙Thank you so much for testing!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you so much, Olga! ☺️ And Thank you for inviting me. We really like the dress!

      Verwijderen